Gemere

Zie trailer video: https://youtu.be/jWkfrdok3SU

Gemere, 2023
Sculptuur: karton, hout, staal, ledverlichting :
b 1,9m x d 2,1m x h 1,65m
Film: HD 16:9 7,5 min video

Mijn autonome werken vertonen vaak fictieve ruimtes die ik zelf creëer. Maar de oorsprong van Gemere (zuchten) ligt in een werkelijk gebouw: de gevangenis die door de Brug der Zuchten aan het Venetiaanse Pallazo Ducale wordt verbonden. In het verleden werden de in het Pallazo veroordeelde mensen via deze brug naar de gevangenis gebracht. Door de perforaties in de stenen wanden van de brug konden zij, zuchtend, hun dierbaren voor de laatste keer zien voordat ze door de donkere benauwende gangen in hun cellen verdwenen. Anders dan de heldere looproutes van het paleis lijken de gangen van de gevangenis hun bewoners in een eindeloos labyrint te willen opsluiten. De steeds smaller wordende stenen gangen, waar het licht zeldzamer wordt, hebben overeenkomsten met de Venetiaanse stegen. De stad lijkt uit een steen gehakt, en dit gebouw weerspiegelt de stad. Ik liep deze route zelf, van het paleis naar de gevangenis, en beleefde duidelijk het langzamerhand verliezen van helderheid, vrijheid, ruimte en licht. Ik werd zeer gefascineerd door één specifieke ruimte: een kromme corridor die de overgang tussen twee ruimtes markeerde. Deze bijzonder vormgegeven gang heb ik gedocumenteerd en bij terugkomst thuis in een maquette vertaald. Ik wilde de sfeer en betekenis vasthouden.
In Gemere beleeft de toeschouwer d.m.v. een sculptuur (kijkdozen) en een video de laatste momenten, zichtlijnen, geluiden, leegte en angst van de veroordeelden voordat zij de cel bereiken.